Hubungi saya:

Hubungi saya:

Saturday 21 December 2013

HISTORY MORY DUNIA JAHITKU

Pada masa dahulu, di sebuah kampung....(baca ngan nada budak darjah satu bercerita..wakaka)...pergh....tajuk entry sejarah tu...mcm gempak jek...wuhuuuu
hah nak cerita camne la aku ni bole terlibat dgn dunia jahitan. Gini kisahnya. Kan aku ni berkahwin awal (masa tahun 4 bersamaan semester 7 di UKM). Abis je UKM aku stay umah parents aku (yela kitrg xde rumah tuk menetap lagi..en somi jd cikgu kat sek org asli kat pahang..kat pdalaman...isteri xleh dbawa brsama..sbb cikgu-cikgu kat situ semua duk kongsi-kongsi..anak bini tggal diluar kawasan pdlaman.) aku plak mase tu pregnan 3 bulan. So aku decide nk duk umah dulu smpai bsalin pastu baru pikir nak cari keje ngan degree yang aku ade tu. Bila duk umah je seminggu dua bole la kan..tapi bila lebih dari tu, mak aiiii...boring betul rsenya.. Dalam boring-boring tu terpandang plak mesin jahit singer kepala itam mak aku. Mesin tu lama dah..sjak aku kcik lagi (zmn sekola rendah kalo xsilap). Mesin tu pun baru je di betulkan stelah sekian lama bersarang kat dalam stor belakang umah..abis rm500 lebih gak mak aku betulkan (giler r mahal..baik tambah duit sikit beli yg baru je trus kan). mak aku renovate mesin kepala itam yg asal bermeja n kayuh guna kaki kepada motor elektrik (maju sikit la katakan). Pastu aku pun request kat emak mntak nk guna mesin tu tuk try wat baju sndiri. Pic kat bawah ni la hasil jahitan pertama aku. Baju kurung pahang:


(tarikh siap: 26 July 2013)

aku pun dah xingat macam mana aku wat pola baju kurung pahang ni. setahu and seingat aku, baju ni terhasil hanya dengan jarum, benang, mesin jahit dan gunting. Pita ukur, pembaris L, pembaris panjang, kapur tukang jahit dan seangkatan dengannye langsung aku takde guna. Fuhhh terer betul. Aku main taram je ukur masa tu. Basi kain tu pun aku xingat aku wat bape inci. gunting pun ikut baju contoh terus. Xde nak guna kertas minyak nk wat pola bagai. Dan seingat aku, masa jahit-jahit guna mesin mak aku tu, mesin tu de problem putus-putus benang.. Geram betul aku..spoil mood nak menjahit je..tak tau la pe mslah mesin tu. Last-last malas nk jahit pakai mesin, aku jahit guna tangan. Dan akhirnya siap jugak.. Tapi jahitan xbrape nk senonoh pun la (mmg xsenonoh pun) haha...Bangga betul masa tu dapat siapkan baju sndiri..Baju ni konon nak pakai time raya taun lepas. Tapi mase tu pk perut tgh buncit. xmuat nk pakai kain. So aku postpone pakai baju ni. dan baru-baru ni aku try pakai. Alamak aiiii..tang ketiak xsedap plak pakai..sempit..sah xmnjadi baju ni..Tapi xpe..nanti aku pakai jugak kalo rajin...huhu..hah lupe plak nk citer, baju ni aku buh manik labuci tau kat belah depan bawah baju dan kat pergelangan tangan..masa tu tengah giler manik labuci, so aku try kat baju ni..haha...

Next jahitan plak nk citer. Sedang perut mmbesar tu kan, mestila smangat nk jahit bnda-bnda yang bkaitan dgn kelahiran baby plak. so aku proceed semangat mnjahit tu dengan mncuba buat barut baby. Tadaaa ni la die barut baby tu:

(tarikh siap: 9 0ct 2012)

kain barut ni aku guna kain cotton yang lembut-lembut sikit. yelah nak bagi bby selesa bila pkai kan. so kena la guna kain cotton yang sejuk sikit. aku beli dgn harga rm7.80 semeter (amboiiii..mahal gak)..aku wat barut gantung juga..hah barut ni pun aku jahit pakai tangan gak tang tali tu...(sbb mesin mak aku asyik putus-putus benang je..tensennnn woiiiii) banyak gak aku siapkan barut kereta ni..dalam sepuluh helai. pastu dapatla baru gantung tiga helai..Gigih betul aku mnjahit dgn mesin yang banyak ragam tu.

Bila dah siap buat barut tu, semangat keibuan mmg mmbuak-buak dalam jiwa raga aku ni.. Aku usha-usha plak tilam bantal kekabu kat tenet. Cantik-cantik betul yang dijual kat online tu...Aku pun terliur nak buatkan satu set tuk bakal bbyku nnt. so aku gosk-gosok cik abe (pujuk-pujuk la..pk lain la tu) tuk belikan kain tuk wat sarung bantal.dan akhirnya dapat gak aku wat dua sarung tilam dan bantal. kekabu tuk tilam bantal ni plak aku import dari thailand tau (kat mundok kate kaw..haha) beli sebungkus besar dlm rm14...kire murah ape kan...dapat satu set tilam bntal...kalo beli mau2 beratus inggit tilam kekabu ni.


(tarikh siap: 31 october 2012)
ni beli kain ape ntah..macam lawa je mse tgk tu.sebab de katun tom n jerry.. 
terus mntak kat en somi kain ni. demi anak kompem cik somi belikan punye..haha..


 (tarikh siap:  22 November2012)
yang ni plak guna kain cotton biase je + renda buat sndiri guna kain reben
jahit pakai tangan sebab mase tu dah fedup sgt dgn mesin mak aku tu..grrrrrrrrr
masa ni usia kandungan masuk 8 bulan..yipppieeee
buat dua sarung sebab takut sarung yang satu tu kotor, so leh pakai sarung ni plak kan

Setel dah jahit mnjahit projek till de day aku bsalin Januari taun ni. Aku berpantang di Johor till bulan 3 kalo xsilap. Then aku follow my somi ke Kuala Lipis. Even aku folo my somi, kitrg still PJJ lg..yela kan my somi cikgu pedalaman. Tapi xpela..yang pnting dekat sikit ktrg nk bjumpe. Tapi seram gak worr duduk sorg2 ngn bby. Now anak dh mauk 11 bulan. Besaq dah die. Hihi..

Ntah macam mana tetiba mse bulan 5 ri tu minat mnjahit tu datang balik. Sebab mase tu aku duk suka tgk baju-baju gaun baby ppuan kat tenet ( of coz kat fb)..haihhh berkenan betul nk pakaikan anak ngn baju gaun. Ada satu ari tu aku request kat somi tuk beli gaun yg bhrga rm55 kalo xsilap..cantik betul dlm pic tu. tapi en somi kata mahai sgt.xyah beli la..kecewa aku mse tu. pastu aku godek-godek youtube n beberapa blog bagai yang ade ajar pasal cara jahit gaun bby. Pada waktu tu la semangat aku brkobar-kobar smula nk jahit baju (especially tuk jahit gaun for afina. Then aku request kat somi tuk beli kain ela sbb aku nk jahit try test cuba buat baju gaun afina. En somi pun angguk kepala. so bermula la sesi jahit mnjahit kali keberapa aku pun xingat. Kali ni jahit pakai tangan woiiiiiii...Mau xletih tengkuk duk tunduk n tangan sakit trcucuk jarum. Gigih betul aku siapkan...Muahaha...Amik mase dua bulan wei nk siap..gilak larrr....ni la die gaun tuk afina tu..Hihi

(tarikh siap: 21 jun 2013)
100% jahitan tangan tau..ekslusif giteww
(tapi gaun ni besaq...longgar mse pakaikan kat fina. ni fina dah 11 bulan pun still besaq lgi...isk..isk..isk...sah la ni nmenya jahit hentam kromoh..tapi design mcam cantik je kan..haha)
kain gaun ni plak aku guna cotton de sulam2..org kedai tu cakap sesuai wat telekung solat...aku beli semeter je mse tu..mesti die duk pk ape la aku nk buat ngn kain tuk telekung semeter je ni..xkn wat baju kot??..huhu..siyes aku mmg xterer pasal fabrik mse tu)

Next-next projek lepas gaun siap aku proceed dgn baju kurung kedah lak..ni pun jahit pakai tangan je...hik-hik...oraitla muat-muat kat bdn fina..sempat pakai mse raya ari tu tau (pakaikan fina mse nk pi msjid tuk solat raya). Ni die pic nye:

(tarikh siap: 26 jun 2013) 
aku buh reben kat bawah garis leher..siap bubuh manik lg tu kat area lengan dan bawah baju. tengah-tengah malam buta lak tu aku buh manik. Semangat membara betullah...
jenis kain: cotton murahan (haha..cotton tuk jahit sarung bntal la kot aku rse..sbb mmg murah..aku beli semeter jugak)

Done...begitu la sejarah brmulanya jahit mnjahitku sebelum aku msuk giatmara..Next entry nnt la yek aku citer cmne aku leh msuk giatmara tuk course fashion n dressmake tu..oraitla..cau cin cau

No comments:

Post a Comment