Hubungi saya:

Hubungi saya:

Friday 27 December 2013

SELUAR SLEK KANAK-KANAK

Wihuuu..bertemu kembali dalam rancangan jahit menjahit pada hari ini.cewaahhh..rancangan sgttttt...ari ni aku nk tunjuk cara letak pola seluar slek kanak-kanak. hok oghe (orang) tua punye suar aku xwat lagi sbb xde request suh aku wat kan. Terkejut beruk aku kelmarin de org beri salam petang-petang senja-senja masa aku tgh bizi wat ketuk-ketuk xramadan kat dapur (memasak la weiii...laki kat umah nk makan punye pasal..kena la masak tuk makan malam)..Alhamdulillah de gak tempahan jahit..leh la wat praktis-praktis make perfect..gituuuuu... hok ni suar anak jiran umah (merangkap anak kepada anak tuan umah aku sewa ni..poning eh?siann...kire anak jiran aku la maksudnye..jiran aku plak ni anak kepada tuan umah..hah kan senang nk paham. Pola ni aku siapkan malam tadi. Balik dari cameron semalam pukul 10 malam, sampai-sampai umah je kemas ape yg patut, mandi bersihkan bdn dan sebagaiya terus aku capai pmbaris, pita ukur, alat tulis, kertas mnyak n bla..bla...bla...untuk buat pola suar ni. Fuiiii ni first time aku ukur seluar guna suar siap..men try n error je.. ari tu kat giat buat suar slek guna ukuran orang je..Len tau ukuran suar siap n guna orang..aiyakkk...harap-harap menjadi la suar ni..Kalo xmnjadi terpakse aku beli kain len n ganti semula kain ni. Nasibla kain murah je ni rse (kain cotton biru tua yg budak-budak sekola pakai tu..yelah suar ni nak dipakai tuk pi skola tadika pun).. Harap-harap ukuran betul n selesa la budak tu pakai nanti. Amin..


***Aku xtunjuk lagi cara nak wat pola. Len kali nnt aku tunjuk( wat guna A4 paper je nnt kasi tunjuk..)xdok masa aihhh nak melakar (i am a bizi woman ok..huuhu)

Ok, check it out dis pola yang diletakkan atas kain n seterusnya digunting.
-pastikan amik kain ira lurus /menegak ye
-pastu lipat belah terbalik kain( yela nk conteng..tanda bagai..xkan nak conteng belah betu lak kan)
-kain lipat dua tuk dapat mirror imej, nnt da potong dapat sehelai belah kanan, sehelai belah kiri. pehe dok??

POLA HADAPAN
**de tulisan belakang tu kan..tu silap tulis da (hantuk kepala kat dinding)
-letak basi keliling 1/2' kecuali basi bawah suar tu dah wat basi 2' siap-siap kat pola
-pastu surih yang kat bentuk dat tu yek



POLA BELAKANG
-pun sama je, bubuh basi 1/2' keliling


ok dah siap gunting..begini la hasilnye nanti

POLA HADAPAN


POLA BELAKANG

DUA KEPING KAIN UNTUK HADAPAN

Photo
DUA KEPING KAIN UNTUK BELAKANG

Bereh dah koje..sonang baitu je kan...next step adalah pi jahit tepi dulu n jahit. nnt kite tgk hasilnye yek..hihi..


**aisehmen, jiran aku tu suh wat dua helai suar kalo boleh, tapi malangnye xberbau kan, dapat sehelai je la suar anak die ni sbb kain mmg xcukup.. kena tambah sengah meter lagi baru leh dpat sehelai suar lagi.
len kali kena bagi kain yang mncukupi ye kalo nak suar lebih..wuuuu...mntak maap la bnyak2..mmg dpt sehelai je ni hah..kalo xcaya check la kain lebihan tu..mmg xdapeknya la der...


No comments:

Post a Comment